Tänään kaikki ottaa pattiin.Periattees on ollut mukava päivä, mut periaatteet on periaatteit ja käytäntö se on mikä tökkii. Isolla vaihteella.

Unohdin Riikalta lainaksi saamani Ergon mökille viikonloppuna, ja lähdin sitä lasten kanssa noutamaan. Koska koulut alkoivat niin linkkejäkin kulkee taas muutaman kerran päivässä. Mökillä ehdittiin olemaan neljä tuntia, ihan sopivisti kun olimme kolmistaan. Matka kotoa mökille kävellen ja linkeillä kesti tunnin suuntaansa, ei liian kuluttavaa. Mutta silti mua vaan ärsytti koko ajan – kaikki. Listaan:

1) Eväitä ostaessa ostettiin myös jäätelöt. O halusi, samoin minä. Mutta kävikin niin et kyseessä oli O:n kohdalla vain haluminen, ei tarve (tai no niin tietty mullakin...) ja suuri osa jätskista suli vaatteille. Eikä mulla tietenkään ollut paperia. Ärsytti se etten osannut tulkita lastani (koska itse halusin niin kovin jätskiä) ja tietty sekin et mä olen aina niin huonosti varustautunut ettei mul ole paperia. Nyysin sitten kasan linja-autoaseman baarista.

2) Nyt tosiaan kun koulut on alkaneet, on muutama mahdollisuus päästä Askaisiin linkillä. Mut vika vuoro lähtee Turusta jo viideltä, eli siippa ei ehdi terapiansa jälkeen mökille millään. Ja kesällä sinne ja sieltä pois pääsee varmaan kerran päivässä. Ei ihme jos kukaan ei käytä niitä vuoroja säännöllisesti. Julkinen liikenne hoidetaan niin vasurilla, grr. Ja me ollaan usein ruinauskyytien varassa.

3) Se mökki on varsinainen läävä. Kaikki siellä vaan sontiin ympärille, siltä vaikuttaa. Sunnuntaina lähtiessä mä siivoilin paikkoja, ja anoppi kanssa (kun ei kehdannut kai olla siivoilematta). Mut se mikä jäi siipan siskolle, oli arvatenkin tekemättä. Eli jääkaapissa oli hänen pilaantuvia ruokia, roskat haisi ja metsästä vaivalla kerätyt sienet oli jätetty pöydälle mätänemään, riippukeinu sateeseen märäntymään, kuokka ja perunannaatit pelolle lojumaan. Junalautoja saatavana! Kele! Mä sit O:n kanssa M selässä hoisin huushollia siistimmäksi ja sääsin nuo hommat. Mut sit unohdin itse meidän tän päiväisen roskapussin... himskutti. Mulla ei ole mökkiin osaa ei arpaa, mut koska se on yhteiskäytös niin luulis et siel haluttais olevan viihtyisää. Tai haluttais ja tehtäis jotain sen eteen. Ja ärsyttää mua lasten puolesta, kun en halua et ne kasvaa siihen et mitään ei laiteta paikalleen ja tehdä loppuun saakka. O sanoi viel illal, et meidän täytyy varmaan taas pian mennä Askaisiin siivoamaan. Olin tosi kettuuntunut ja manasin koko suvun, tietty kovaan ääneen. Tosi nerokasta kolmevuotiaan kuullen.

4) O satuttaa vauvaa. Ja mä sanon O:lle paskamaisesti. "Jos vielä teet noin tungen sut jätemyllyyn.", "Jos mä teen sulle samoin kun sä siskolles, niin varmaan sattuu ja itket. ja "Mä jätän sut tohon ja tohon jos et nyt lopeta.". Pää kiinni, minä. Ei kai ihme jos toinen on jatkuvasti vihainen ja peloissaan.

5) Mä olen sokeririippuvainen. Mun ajasta suurin osa menee sen miettimiseen et mitä makeaa söisin, minkä verran, koska ja kuinka kauan siihen vielä menee (kts myös kohta yksi). Odotan torstaita kuin kuuta nousevaa kun silloin on Mammakeitaan syyskauden avajaiset ja Riikka aikoo leipoa suklaakakkuaan. Näppäimistö on ihan kuolassa. Vielä 37 tuntia, niin tuo herkuttelu on mahdollista. Olen niin koukussa kuin olla saattaa, ja paha tässä on liukerrella. Ottaa pattiin.

6) Aikuiselle ihmiselle saa selittää samoja asioita kuin kolmevuotialle. (Siis siipalle siivoamisesta. No ei tosin ihme kun tietää äitinsä ja siskonsa "siisteys"käsityksen.)

7) Mulla ei ole aikaa harrastaa mitään liikuntaa itsekseni. Keho huutaa joogaa/sauvakävelyä/vesijuoksua et saisin kuonaenergian purettua. Mut siippa ei pärjää molempien lasten kanssa, ja vauvan kanssa huonommin. Ja M vierastaa.

Eihän tästä tullut edes pitkää listaa ;-) Mutta tulipahan vuodatettua.