Siis että aika kuluu. Tai siis menee. Mulla on niin täys työ ehtiä päivisin pitää huolta lasten ja itseni perustarpeista (syöminen, juominen, puhtaat vaatteet, ulkoilu) etten meinaa koneelle ehtiä. Ja tietty aikaa menee nyt remonttihommissa (siis kaffen roudaamisessa, hienosäädössä ja sen sellaisessa). Työmiehille ilmoitettu muuttopäiväksi 12. tätä kuuta, ja hommia paiskitaan siihen maalliin et kyl se oliskin mahdollista. Tosin ensin meidän on selvitettävä kaksi huoneellista tavaraa, että mihin kiertoon tai kaatopaikalle mikäkin kuuluu. Ahdistaa se tavarapaljous. Ja se et se täytyy käydä läpi. Mun luonne ei anna periksi et kaikki menis kaatikselle, vaan pitää lajitella ja kierrättää suurin osa.

Mut yläkerta suihkuineen on viimeistä maalausta vaille valmis. Sinne tuli pienenpieni vaatehuonekin. Tosin jos meinais mahduttaa miedän vaatteet sinne, puolesta sais luopua. Kaappeja siellä ei ole. Mulla on sellianen vaatetanko ja pahvilaatikko kaapisto -viritelmä kehitteillä... Portaista tulee hienot. Ja ulkoovesta tiivis. Ennen siinä oli sormen mentävä aukko. Mut silloin eteistä ei lämmitetty. Eteinen on pieni, mut yksitellen sisään vaan.
Mä lähinnä pohdin olohuoneen kattoa, kun se on niin törkeän reikäinen pinkopahvi. Et jos sen ehtis paikkaamaan ja maalaamaan ennen kuin muutetaan. Sit meillä ei näyttäisi olevan remontti kesken. Mut keittiö ainakin on kunnossa. Maalari ja puuseppä on tehneet uiskomattoman hienoa työtä.

Mut se muutto. Ahdistaa. Mä en jaksa. Ja silti. Sitten pääsisi kotiin. Ei kannata loppumetreil tuupertua. Kun vaan sitten muistais rauhassa etsiä tavaroille paikan, eikä sulloa niitä vcaan johonkin. Olen nyt päättänyt että koti saa olla koti, ja mulla saa olla koti. Tästä on kirjapiirissä keskusteltu, ei se ehkä muuten aukene. Mutta aiemmin ollut ongelmana, etten ole osannut arvostaa kotiani, se on vaan ollut paikka jossa säilytän tavarani. Nyt pyrimme vähentämään tavaraa, niin että jää tilaa olla.

Tänään Mammiksella yksi tuttu sanoi, että heidän kaverinsa oli käynyt myös katsomassa taloa ja heidän rakennusmestarisukulainen sanoi ettei kannata sitä ostaa, ei ole järkevää. Olen samaa mieltä, eetei ehkä olis kannattanut meidänkään, mutta toisaalta onneks kaiken ei tarvitse perustua järkeen. Oman saunan löylyt, takkatuli ja vanhoisa laseista näkyvä taivas - siinä syitä olla järjetön. Ja jaksaa muutto